معرفی گیم :امسال به نظر می رسد بتوانیم FIFA را درکنار Pro Evo به عنوان یک گزینه باارزش داشته باشیم نه تنها برای بازیکنان معمولی بلکه حتی برای بازی خور ها!حقیقت این است که پروژه در حال حاضر در دست اجراست وما به مرکز EA در ونکوور کانادا رفتیم تا اینکه اطلاعات اولیه را در مورد FIFA09 بدست بیاوریم.البته قبلا فیلمی از تفاوت های FIFA08 و FIFA09 در اختیار ما قرار گرفته بود تفاوت هایی که برطبق گفته تهیه کننده بازی David Rutter به چند دسته مختلف تقسیم می شوند: پیشرفت فیزیکی،بهبود حرکت توپ،حرکت های جدید،موتور تاکتیکی قدرتمند که اجازه می دهد تاکتیک بازی خود را در هر لحظه تغییر دهید و مد چند فصله Be A Pro. خوب حالا به سراغ بازی خواهیم رفت تنها مسابقه ای که در حال حاضر می توانیم بازی کنیم میان منچستریونایتد و چلسی است با اولین نگاه به بازی حس خوبی به ما دست داد بازی اگر بهتر نباشد به خوبی سال پیش است با یک کاراکتر مدلینگ خوب و پرزرق وبرق،استادیوم های زیبا،چمن شاداب و ترتیب ونظم هوشمندانه. باید چشمان تیزی داشته باشید تا اینکه پیشرفت حرکت های بازی را درک کنید،این حرکت ها به شکل واقعی تری درآمده اند البته در فیلم گفته شده که تفاوت FIFA08 رابا FIFA09 نشان می دهد این نکته چندان قابل درک نخواهدبود.در این رابطه Rutter به نحوه دریبل در FIFA08 اشاره می کند و می گوید این یک جهش در شبیه سازی حرکت بازیکنان است اگر در حرکت آهسته به نوع حرکت بازیکن دقت کنید می بینید که چطور مانند بازیکنان واقعی از بدن خود برای فریب دادن حریف استفاده می کند. اما ما در چند دقیقه اولیه بازی تفاوتی را نسبت به سری قبل آن احساس نکردیم و به نظر می رسد برای درک بهتر از بازی باید وقت بیشتری صرف آن کنیم. در این نمایش Rutter از شتاب حرکت صحبت کرد ایده ای که در آن وزن و سرعت اولیه بر اشیای مختلف اثر خواهند داشت.Router اضافه می کند "در FIFA08 بازیکنان نمی دانست از کجا ضربه خورده اند ویا اینکه کدام پای آنها صدمه دیده" اما در FIFA09 آنها می دانند تکل بازیکن حریف از کدام طرف می آید و می توانند متناسب با آن عکس العمل نشان دهند.در FIFA08 اگر حریف به سمت پای بازیکن تکل می رفت بازیکن حتما بروی زمین می افتاد اما در FIFA09 بازیکن می تواند به تکل حریف جاخالی بدهد و با اضافه شدن این امکان در بازی موقعیت های گل بیشتری به وجود خواهد آمد. زمانی که بازیکنان برای تصاحب توپ به هم می پیچند و یا به هم تنه می زنند حالت فیزیکی واقعی تری نسبت به نسخه سال پیش خواهندداشت.زمانی که هر دوی آنها شانه به شانه هم حرکت می کنند بالاخره یکی از آنها موفق می شود خود را به همراه توپ از این درگیری نجات دهد. Rutter می گوید "دروگبا در برابر هر فردی می تواند ایستادگی کند" وقتی ما کنترل دروگبا را در دست گرفتیم دیدیم که دروگبا با هر برخورد مدافعین خود را روی زمین می اندازد حالا معلوم نیست قدرت بدنی کمی دارد و یا اینکه FIFA09 به شکلی استثنایی والبته واقعی طراحی شده است.در FIFA09 برخلاف PES 2008 حرکت Diving وجود نخواهد داشت."ما نمی خواهیم هیچگونه تقلبی در بازی باشد" این مطلب را مدیرگیم پلی بازی Aaron McHardy در این موردگفته است.این مطلب برای ما خیلی خوب است چون تا به حال از کلید Diving در PES استفاده نکرده ایم البته در FIFA09 اگر بازیکنان به یکباره خود را مانند حرکتی که دروگبا انجام می دهد به زمین بیندازند این گفته Aaron McHardy هم خنثی خواهدشد. جدا از توپ هوش مصنوعی بازی هم تا حد زیادی پیشرفت داشته است در نسخه سال گذشته بازیکنان توجه زیادی به فضاهای خالی زمین نداشتند اما دراین نسخه برای ارسال موفق پاس باید بیشتر فکر کنید .در هنگام بازی دیدیم که چگونه بازیکنان خود را به فضاهای خالی می رسانند و یا محل دقیق برای ارسال پاس را نشان می دهند. در زمانی که برای یک توپ پنجاه پنجاه می روید اگر کلید را به اندازه کافی به سختی فشار دهید می بینید که بازیکن شما به سرعت توپ را به هم تیمی خود می رساند در این نسخه بازیکنان نقش بیشتری در بازی خواهند داشت زمانی که می توانند با یک جایگیری مناسب از ضربه سر و یا توپ های برگشتی به خوبی استفاده کنند.اما دروازه بان ها هم بسیار خوب عمل می کنند و تنها در یک لحظه توپ را مال خود خواهندکرد تنها می توانیم آرزو کنیم قبل از انتشار نسخه نهایی بازی دروازه بان ها از این حالت فوق بشری خود خارج شوند.در سری جدید دروازه بان ها می توانند بروی پای بازیکن شیرجه بروند ابتدا باید حدس بزنید که بازیکن به کجا خواهد رفت و بعد شیرجه بروید البته اگر در حدس خود دچار اشتباه شوید نتیجه بدی در انتظار شما خواهدبود. اما نکته برجسته بازی که EA به خاطر قرار دادن آن در بازی به خود می بالد سیستم تاکتیک جدید است. Rutter دراین باره می گوید "ما می خواهیم کاری کنیم که افراد از هر راهی که می خواهند بازی کنند." او در ادامه اضافه کرد "شما می توانید انتخاب کنید از چه راهی بازی کنید و تیم تان با استفاده از چه تاکتیکی باید بازی کند و یا اینکه به سراغ چندراه فانتزی در بازی کردن بروید" البته در این نسخه هنوز این امکان قرارداده نشده است و ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم.با استفاده از این سیستم می توانید تاکتیک های حمله ای ،دفاعی و یا هر چیزی مابین این دو را طراحی و استفاده کنید همچنین می توانید چهار تاکتیک مختلف را از پیش طراحی کنید ودربازی به سرعت میان آنها تغییر تاکتیک بدهید. "پاس بلند به معنی زدن ضربه بلند به توپ نخواهدبود" Rutter در این باره می گوید در این سری بازیکنان خط میانی باید با دقت بیشتری منتظر توپ های هوایی باشند و ببینند توپ در کجای زمین فرود خواهد آمد تا اینکه فورا برای تصاحب توپ اقدام کنند.در بازی های نزدیک دو تیم به شدت یکدیگر را تحت فشار قرار می دهند و در این حالت استفاده از پاس های کوتاه چندان عاقلانه نخواهدبود در هر حالتی از بازی می توانید تاکتیک خود را تغییر دهید.هر بازی شرایط خاص خود را خواهد داشت و می بایست متناسب با شرایط تاکتیک خود را تغییر دهید البته هوش مصنوعی بازی هم از این روش برای مقابله استفاده خواهد کرد به عنوان مثال زمانی که یک گل از منچستریونایتد جلو باشید تمام تیم برای جبران نتیجه بسیج خواهدشد. این سیستم تقریبا چیزی شبیه به سیستم TeamVision AI در PES2008 است که هوش مصنوعی بازی با استفاده از یادگیری روش بازی شما تاکتیک های خود را پیشرفت می داد البته این سیستم در PES2008 حداقل به نظر ما به خوبی عمل نمی کرد. آخرین پیشرفت بازی که تا به حال موفق نشده ایم آن را امتحان کنیم مد Be a Pro است.این مد به شما اجازه می دهد بازیکنی را به دلخواه خود انتخاب کنید و تمام زمان مسابقه را تنها به کنترل این یک نفر بپردازید در این حالت دوربین در زاویه ای تنظیم می شود تا اینکه کاملا خود را در جریان مسابقه ببینید این مد از بازی آشنا به نظر می رسد اما نکته جدید در آن Career منحصربفرد این مد است.می توانید کنترل یک بازیکن از قبل طراحی شده را دردست بگیرید و یا اینکه شخصا آن را با استفاده از Editor بازی طراحی کند وسپس این بازیکن را در طی چهار فصل پی درپی از یک بازیکن شناخته نشده به یک افسانه ی جهانی تبدیل کنید. مد جالبی که در نسخه PS2 بازی قرارداده شده است مد Easy Play است که توسط EA برای بازیکنان جوانتر در نظر گرفته شده است در این مد تمامی اعمال پاس دادن و دویدن توسط کامپیوتر انجام می شود و تنها کاری شما باید انجام دهید این است که در زمان مناسب تکل بروید و یا اینکه شوت بزنید. برطبق چیزهایی که گفتیم می توان نتیجه گرفت که FIFA09 یک بازی سرگرم کننده خواهد بودکه دقت بیشتری در طراحی آن نسبت به قبل به کارگرفته شده است.در این نسخه توپ ها دقیقتر خواهند بود و همچنین آسانتر کنترل می شوند و شوت زدن هم قوی تر والبته دقیق تر شده است.تکل زدن هم کاملا حس برخورد را تداعی می کند.اما یک نکته منفی که وجود دارد این است که اگرچه در Euro2008 به خاطر موضوعات حاشیه ای بازی نسبت به FIFA08 شکل سریعتری به خود گرفته بود اما متاسفانه در FIFA09 همه چیز به حالت اول برگشته و سرعت بازی مانند نسخه قبلی خود FIFA08 آهنگ کندتری گرفته است.
تهیه و تنظیم : سیدم.م ن وکسری برگردان متن : طاها |